Autosport en met name racing is uitermate intensief. Het kost veel tijd en energie, vergt veel van het materiaal en de rijder en is een sport met een risico op materieel en fysiek letsel. Maar de sexiness van de racerij spreekt al decenia (waarschijnlijk al eeuwen) tot de verbeelding. Met de komst van computers ontstonden dan ook al snel de eerste race-spelletjes en met de komst van nog snellere computers en levensechtige (benadering van) Physics, opende er een deur naar het spiegelen van de realiteit op het beeldscherm.
Computernerds maar ook bedrijven zagen al snel de mogelijkheden van simulatoren, waarbij de realiteit op veel goedkopere wijze kon worden nagebootst. Vliegtuig- (MS Flightsim) en autosimulatoren (Testdrive) maar ook Oorlogssimulatoren (Command&Conquer, CallofDuty) waren niet meer weg te denken in de digitale industrie.
Simracing werd met de komst van internet, waarbij meerdere gebruikers elkaar online kunnen vinden, een ware competitie. Met de komst van hardware met Force Feed Back (ffb): stuurtjes die laten voelen wat de voorwielen van een auto in het echt zouden voelen, werd het realisme nog beter. En met het toenemen van computer-rekenkracht, het detail van het gevoel nog verfijnder. Dit gecombineerd met de hedendaagse graphics, maakt een rondje digitaal racen nagenoeg het equivalent van een rondje racen in het echt. Maar dan zonder de risico’s!
Simracing is hierdoor een ultieme tool geworden om je rijvaardigheid, de ideale lijn en je race-craft te onderhouden en te verbeteren. Maar ook je mentale focus wordt getraind. Ook de race-auto kan met een simulator worden getest en afgesteld.